Portsystem
Portsystemet som vi har kommer från Din Box. Detta är ett portsystem som har både möjlighet för att använda sig av taggar och kod för att ta oss in genom våra portar. Av säkerhetsskäl har styrelsen valt att inte använda möjligheten att med kod kunna öppna ytterportarna. Besökare får därmed ringa på porttelefon till personen denne tänker besöka. Porttelefonen är kopplad till det vanliga telefonnätet, och vi lägger därför in namn och telefonnummer i portsystem så att denne går att hitta där igenom.
Själva systemet administreras av styrelsen. Det som styrelsen kan göra är följande:
- Spärra taggar och skapa nya taggar
- Lägga till och ta bort boende ur porttelefonen
- Uppdatera telefonnumren i porttelefonen
Hur funkar porttelefonen?
Porttelefonsystemet ringer från ett specifikt nummer, vilket i skrivande stund är 08-121 563 11. När man svarar är det som ett vanligt samtal. För att öppna porten trycker man på 5:an. På en mobil behöver man asså ta fram knappsatsen.
PDF guide: Porttelefon Användarguide
Tappat bort en nyckelbricka?
Fördelen med brickor är att vi kan spärra individuella brickor. Skulle ni tappa port en bricka så kontakta styrelsen (exempelvis via ett av kontaktformulären på denna hemsida). För att spärra rätt bricka behöver vi tyvärr ha numret på brickan som man blivit av med, eller numren på de brickor som ni har kvar. Utan detta blir det svårt att veta vilken bricka som vi skall spärra.
Vi kommer att kunna ge ut en ny bricka, men vi kommer att ta en avgift på detta. Det finns två anledningar till detta. Först och främst så vill vi att alla medlemmar ser nyckelbrickorna för den värdehandling dom är. För de andra så skall inte föreningen stå för brickkostnaden.